perjantai , helmikuu 28 2020
Uutisotsikot

Sara Hildénin taidemuseon näyttely Aseina huulipuna ja kyyneleet?

Sara Hildénin taidemuseon meneillään oleva näyttely Aseina huulipuna ja kyyneleet? perustuu Sara Hildénin säätiön kokoelmaan, johon hankitaan edelleen uusia teoksia.

Yhdysvaltalainen Ellen Gallagher (s. 1965), japanilainen Mariko Mori (s. 1967), brittiläinen Chantal Joffe (s. 1969) ja itävaltalainen Erwin Wurm (s. 1954) ovat kansainvälisesti kysyttyjä nykytaiteilijoita, joiden teoksiin pääsee tutustumaan taidemuseon nykyisessä näyttelyssä. Esillä on uushankintoja myös 2000-luvun keskeisiltä suomalaisilta naistaiteilijoilta kuten Marianna Uutinen (s. 1961), Nina Roos (s. 1956) jaSusanne Gottberg (s. 1964).

Näyttelyssä esillä olevat Ellen Gallagherin teokset hankittiin kokoelmaan muutaman vuoden takaisesta näyttelystä. Pääsääntöisesti näyttelyt rakentuvat aina kokoelmataiteilijan tai -taiteilijoiden ympärille – nykyisten tai tulevien. Erwin Wurmin viimekesäisestä näyttelystä kokoelmaan hankittiin veistos Big Gulp (2009). Tämä villapaidan sisään piiloutuva mieshahmo haluttiin mukaan nykyiseen naiseutta käsittelevään näyttelyyn. Hankinnan yhteydessä kokoelmaan saatiin lahjoituksena näyttelytilan mittojen mukaan neulottu seinävillapaitaMental Pink (2015).

– Sara Hildénin säätiön viimeaikaiset uushankinnat edustavat maailmanluokan taiteilijanimiä, Sara Hildénin taidemuseon johtaja Päivi Loimaala luonnehtii.
Säätiön kokoelma koostuu suomalaisista ja ulkomaisista maalauksista, veistoksista, piirustuksista ja grafiikasta, ja se on yksi Suomen laajimmista ja merkittävimmistä modernin ja nykytaiteen kokoelmista. Säätiö huolehtii edelleen kokoelman kartuttamisesta ja tallentaa hankintansa Sara Hildénin taidemuseoon. Tällä hetkellä kokoelmaan kuuluu noin 5000 teosta sekä testamenttilahjoituksena vastaanotettu graafikko Pentti Kaskipuron taidekokoelma.

Sara Hildénin säätiön taidekokoelma sai alkunsa vuonna 1962. Tuolloin rouva Sara Hildén lahjoitti omistamansa taideteokset säätiölle, joka nimettiin hänen mukaansa. Kokoelman ytimen muodostavat Erik Enrothin runsaat 500 maalausta vuosilta 1945–1963.

Katso myös

Työpisteissä neuvottelu on häiriöksi työympäristölle

Perinteinen mielikuva pitkistä palavereista on enää harvoin totta. Kokoukset ovat yhä useammin ennalta suunnittelemattomia. Nopeiden …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *