Strait Culture and Art Centre on valittu vuoden 2020 Teräsrakenne -palkinnon voittajaksi. Palkinnon saa arkkitehtonisesti korkeatasoinen sekä terästä että muita metalleja rakentamisvaiheessa oivaltavasti hyödyntänyt Kiinan Fuzhoussa sijaitseva rakennushanke.
Noin kahdeksan miljoonan asukkaan Fuzhou on Fujianin maakunnan pääkaupunki ja nopeasti kasvava metropoli. Fuzhoun kaupunki järjesti vuonna 2013 kansainvälisen kutsukilpailun uuden kulttuuri- ja taidekeskuksen, Strait Culture and Art Centre’n rakentamisesta, kaupungin ja kehittyvän Mawei New Town -alueen kulttuuri-imagon vahvistamiseksi. PES-Arkkitehdit voitti kilvan ja aloitti toteutukseen johtaneen työn vuonna 2014. Pääsuunnittelijana oli Pekka Salminen ja Martin Lukasczykin toimi projektiarkkitehtina. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy:ssä suunnittelun avainroolissa on ollut DI, senior advisor Matti Haaramo.
Arkkitehtuurin tärkeimpien elementtien, kaartuvien pääjulkisivujen ja niihin liittyvien galleriatilojen teräsrakenteet olivat selvästi tärkein suomalaisen erikoissuunnittelun osuus vaativassa projektissa. Nämä oivaltavasti terästä hyödyntäneet rakenteet vaikuttivat oleellisesti arkkitehtuurin onnistumiseen sekä luonnollisesti myös siihen, että Fuzhoun Strait Culture and Art Centre palkittiin Vuoden 2020 Teräsrakenteena.
PES-Arkkitehtien tavoitteena oli Fuzhoun kilpailussa luoda uudenlainen kulttuurin kauppakeskus, johon sisältyy erilaisia kulttuuri- ja muita vapaa-ajan toimintoja sekä kaupallisia palveluja. Yhteisaula on päivisinkin auki paitsi kulttuurituristeille kuin myös muille. PES-Arkkitehtien kilpailuehdotus perustui Minjiang-joen varrella sijaitsevan tontin halki kulkevan 50 metrin levyisen Liangcuo-tulvajoen osittaiseen kattamiseen ja sen päälle rakentamiseen.
Viisi eri kulttuurirakennusta yhdistyy aulatilalla, josta mennään eri rakennuksiin sisään kaartuvien galleriatilojen kautta. Näiden tilojen korkeita lasiseiniä varjostaa keramiikkaprofiileista muodostuva kaksoisjulkisivu. Kaartuvien purjeiden muotoja tapailevien valkoisten julkisivujen metaforana on ollut kiinalainen löytöretkeilijä Zhen He. Hän johti yli satametrisellä puisella amiraalialuksellaan valtavaa Fuzhousta lähtenyttä laivastoaan tutkimusmatkoille Afrikkaan asti sata vuotta ennen Kolumbuksen matkoja. Sen matkan myötä muodostui myös merten Silkkitie, jota myöten mm. keramiikka tuli Eurooppaan.
Kulttuurikeskuksen julkisivujen geometria muodostuu maantason ja räystään kaarista, joiden välinen pinta on kahteen suuntaan kaareva. Pääjulkisivuja ja niiden takana olevien kaarevien galleriatilojen kattoja kannattavat pyöreät teräspilarit seuraavat tätä geometriaa. Pilarien välimatka lattian tasossa on 3,6 metriä, mutta välimatkaa kasvaa ylöspäin ja on lähes viisi metriä 18-28 metrin korkeudessa. Näiden ei-pystysuorien pilarien vapaa näkyvä korkeus vaihtelee rakennuksesta ja sijainnista riippuen.
Samaa geometriaa noudattava lasijulkisivu on 20 cm pilarien ulkopinnasta. Lasijulkisivu, sekä 80 cm sen ulkopuolella olevan kaarevan keramiikkajulkisivun sekundäärinen teräsrakenne on tuettu diagonaalisti pääpilareista ”teräskäsivarsilla”. Vaikka pääpilarien välinen etäisyys kasvaa ylöspäin, on tietokonemallilla löydetty geometria, jossa keraamista ulointa julkisivupintaa kantava teräsrakenne mahdollistaa kaikkien viiden rakennuksen erimuotoiset kaksoisjulkisivut käyttäen vain yhtä 175 cm pituista keraamista sauvamaista elementtiä. Keraamisia elementtejä on ”julkisivuverhossa” yhteensä 42.250 kappaletta.
Valinnan Vuoden Teräsrakenne -palkinnon voittajasta tekee vuosittain riippumaton palkintolautakunta. Tänä vuonna palkintolautakunnan puheenjohtajana on toiminut Vuoden Teräsrakenne -palkinnon vuonna 2019 voittaneen Olympiastadionin suunnitteluryhmästä arkkitehti SAFA Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S Oy:stä.