Koti / Terveys & hyvinvointi / Seksuaali-inhoa ja velvollisuuseettistä moraalia

Seksuaali-inhoa ja velvollisuuseettistä moraalia

Jokaisella ihmisellä on sekä utilitaristisia (seurauseettisiä) että kantilaisia (velvollisuuseettisiä) moraalisia intuitioita, jotka aktivoituvat eri tilanteissa eri tavoilla. Moraalipsykologian alalla tutkitaan mm. tällaisten intuitioiden muodostumista ja niihin vaikuttavia psykologisia tekijöitä. Inhon tunteen on havaittu vaikuttavan moraaliarvostelmien syntyyn.

Raitiovaunudilemma jakaa intuitioita

Tunnettu raitiovaunudilemma on hyvä esimerkki moraali-intuitioiden jakautumisesta. Karannut raitiovaunu on ajamassa viiden työmiehen yli. Koehenkilöltä kysytään, onko hyväksyttävää ohjata raitiovaunu viereiselle raiteelle, jossa on vain yksi henkilö. Noin 90 prosenttia ihmisistä pitää tätä ns. utilitaristista tekoa hyväksyttävänä. Jos koehenkilöltä kysytään, onko hyväksyttävää työntää ihminen vaunun eteen pysäyttämään se, vain noin 15 prosenttia ihmisistä pitää tekoa hyväksyttävänä. Tällaista ihmisen uhraamisen tuomitsemista pidetään ns. kantilaisena, sillä moraalifilosofi Immanuel Kantin mukaan ihmisten käyttö välineinä ei ole hyväksyttävää missään olosuhteissa.

Sääntöjä noudattava ihminen ei kohtele toisia esineinä

Aikaisempi tutkimus on jakanut inhoherkkyyden kolmeen alalajiin: patogeeni-inhoon, seksuaali-inhoon ja moraali-inhoon. Patogeeni-inholle herkät ihmiset kokevat erityistä vastenmielisyyttä esim. koirankakkaan astumisesta tai nähdessään haavoja. Seksuaali-inhoherkät ihmiset kokevat vastenmieliseksi mm. pornovideoiden katsomisen tai naapureiden rakasteluäänet. Moraali-inholle herkät ihmiset ilmaisevat kokevansa mm. jonossa etuilun inhottavana.

”Tutkimuksemme tulokset viittaavat hiukan yllättävästi siihen, että moraalisella inhoherkkyydellä ei ole mitään yhteyttä kantilaisten tai utilitarististen moraaliarvostelmien muodostumiseen”, Post doc -tutkija Michael Laakasuo kertoo.

Tulokset ovat yllättäviä myös siksi, että seksuaalinen inhoherkkyys oli voimakkaasti yhteydessä sellaisiin moraalinäkemyksiin, joissa ihmisen uhraamista useamman muun ihmisen pelastamiseksi ei pidetä hyväksyttävänä.

”Ihmiset, jotka kokevat vaikkapa pornon katsomisen ja suuseksin antamisen ajattelun inhottavina asioina, ovat taipuvaisempia myös pitämään ihmisten tappamista ”suuremman hyvän” nimissä tuomittavana. Selitystä tälle yhteydelle ei tiedetä, mutta seksuaalinen inhoherkkyys on liitetty konservatiivisiin asenteisiin ja sääntöjen seuraamiseen yleisesti. Voi olla, että ihmisten kohteleminen esineinä on sääntöherkille ihmisille myös yleisesti vastenmielisempää, Laakasuo selittää.

Tutkimuksen voi lukea kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.nature.com/articles/srep45526

css.php